>

Doelgroep: Kinderen

Een Ecodorp is een goede omgeving voor een kind om op te groeien. Uit onderzoek blijkt dat een Ecodorpkind groter is als zijn leeftijdsgenoten, meer zelfvertrouwen heeft en minder angstig is.

De volgende patronen zijn van toepassing op deze doelgroep:

68. ononderbroken speelruimte
Als kinderen in de eerste vijf jaar van hun leven niet genoeg met andere kinderen spelen, dan is er een grote kans dat ze daar later in hun leven last van krijgen. Plan gemeenschappelijk land, paden, tuinen en bruggen zo dat groepen van tenminste 64 gezinnen verbonden zijn door stroken land die nergens verkeer kruisen. Geef dit land de functie van verbonden speelruimte voor de kinderen uit deze gezinnen.

71. water om in te spelen
Om het contact met water te behouden moeten we kunnen spelen en zwemmen in poelen en meertjes die binnen enkele minuten te bereiken zijn.
Daarom: Zorg in elke buurt voor water om in te zwemmen: een vijver, een zwembad. Hou de zwemplek onafgebroken open voor het publiek. Maak het water uitsluitend toegankelijk vanuit het ondiepe deel en laat het geleidelijk dieper worden. Begin met een diepte van een paar centimeter. ontwerp

73. bouwspeelplaats
Een door een groep kinderen zelf gemaakt fort van kartonnen dozen, stukken steen en ouwe takken, is meer waard dan duizend perfect uitgevoerde kant en klaar in de fabriek voor hen gemaakte forten.
Daarom: Ontwikkel in elke buurt voor de kinderen een bouwspeelplaats. Geen kant en klaar speelterrein met gemaaid gras en schommels, maar een plaats met allerlei soorten ruw materiaal: netten, kisten, vaten, bomen, touwen, eenvoudig gereedschap, gras en water, waar kinderen hun eigen speelgebied kunnen scheppen en herscheppen.

85. kleine toegankelijke scholen
Zo rond hun 6e, 7e jaar, ontwikkelen kinderen een grote behoefte om te leren door te doen en om deel te nemen aan de gemeenschap buiten het gezin.
Daarom: Sticht, in plaats van voor kinderen van 4 tot 12 grote basisscholen te bouwen, kleine onafhankelijke scholen, één school per keer. Hou de school klein zodat de overhead laag blijft en een leerling/leraar ratio van 10/1 gehandhaafd kan blijven. Plaats de school in het openbare deel van de gemeenschap aan een winkelstraat en geef haar drie of vier lokalen.

86. huis voor kinderen *
kinderenOp kleine kinderen passen is een veel diepzinniger en meer fundamenteel sociale bezigheid dan de term ‘kinder-oppas’ suggereert.
Bouw in elke buurt een huis voor kinderen: een tweede thuis, een groot rommelig huis of een werkplaats, een plek waar kinderen een paar uur, een dag of een week, kunnen blijven. Minstens één van de mensen die het leiden moet er wonen, het moet 24 uur per dag open zijn, open voor kinderen van alle leeftijden en uit de manier waarop het geleid wordt moet duidelijk blijken dat het een tweede gezin voor de kinderen is, niet zomaar een plek waar ze op de kinderen passen.

Behalve de patronen hebben we ook van het begin aan een natuurlijke speeltuin willen maken, zoals bij De Kleine Aarde. Maar gezien patroon 73. bouwspeelplaats is dat misschien nog eens niet nodig.speeltuin